Sj sj gamle vän...hoppas att du lever än...




Tog tåget från Hstad till Kstad igår. Mycket allmänbildande.
På tågstationen misslyckades jag med att köpa biljett ur automaten, kortet funkade inte. Dessutom tyckte jag priset var misstänkt högt: 225 kr. Gick över till Pressbyrån där personalen lyckades prångla ut en biljett för 125 kr. Kortet funkade dessutom.


Det enda som felade var avresetiden. Men vaddå, jag hoppade på första bästa tåg vilket visade sig vara ett x2000 tåg. Det gungande illamåendeframkallande tåget. Jag satt i bistrovagnen och tuggade i mig en påse salt och blandat när konduktören kom.


Han synade biljetten länge och väl, helt tyst. Han sätter sig mitt emot mig. Till slut känner jag mig tvungen att yttra något om att vi inte hade fått ut rätt biljett på Pressbyrån.

Nej sa han, din biljett gäller ett lokaltåg till Ängelholm. När ska FOLK lära sig. MAN kan inte köpa en biljett till Ryan-air och gå på ett SAS-plan. Tågtrafiken är AVREGLERAD. Snart är tågtrafiken TOTALT avreglerad. MAN kan bara inte hoppa på ett tåg...Och så knackade han in något i en liten handdator. Biljetten på detta tåget kostar dig 350 kr. Men för den här gången får det gå. Och sen kom en fem-minuters föreläsning om tågtrafik avreglering och flyg. Han avslutar monologen med " SVENSKA FOLKET har röstat för att det ska se ut så här, och vi lever i en DEMOKRATI. Det enda landet i världen som har totalt avreglerat system är England och där är det totalt HAVERI." "Men SVENSKA FOLKET har röstat för det här". Det kommer ta 30 år innan FOLK begriper det här. Sen går han.

Jag stoppar ännu en salt sill i gapet.



Kommentarer

Populära inlägg