Söndagsångest


Nu är det dags igen. Hotet mot mänskligt liv. Överkonsumtion av jordens tillgångar. Naturkatastrofer, föroreningar, smältande isar. Går inte att missa. När våra barn växt upp finns det inte mycket att ärva...

På 70- 80 -talen när en annan växte upp var det stora hotet KALLA KRIGET. Sovjetunionen - USA. Kärnvapenbomber som kunde avfyras när som helst. Någon satt i princip och fingrade på avtryckarknappen hela tiden. Som god nummer två var det nog miljön på den tiden också. Oljan skulle ta slut och så. På mellanstadiet fick vi lära oss att vara sparsamma. Mest minnesvärt var när Fröken tipsade om att familjen på morgonen kunde kissa i samma toalett och göra EN gemensam spolning efter uträttade behov!!

Ja, vad ska man egentligen göra?...

Kommentarer

Anonym sa…
Hej hej,
ja vad ska man göra egentligen? Vi kom fram till hemma att IKEA är ju ett miljöhot, prylar i lite halvkass/helkass kvalitet som inte kostar så mycket = kan lika gärna slänga och köpa nya! Inte alls bra. Var där i veckan, köpte bl a 6 plastskålar till Elin för 13 kronor, diskas i maskin etc. Kan dock inte uttala mig om kvaliteten än, men som ett exempel.
Sänk värmen hemma med 2 grader, jaha skall jag sänka från 18 till 16 nu då (nu har jag inte riktigt sänkt till 18, men om man lytt tidigare råd är det detta som gäller). Behåll kappan på, så kommer den att vara värd varenda spänn för att slippa frysa! Och ja, jag förstår ilskan över att redan hitta den till rabatt, och inte ens 50%, utan 70% - det är sånt som kallas hån!! Hinner inte handla kläder, det finns mest kavajar som jag tycker ser OK ut, men när jag har dem på jobbet inser jag att de inte alls är uppdaterade. Och de är kanske 7-8 år. Köpte en ny kavaj+byxa i våras som jag var mkt nöjd med, men de byxorna ryms jag inte i längre... Nej jag skulle behöva rensa ut och köpa nytt, men det är ju meningslöst just nu (vilket jag tänkte för drygt 2 år sen också när Elin väntades). Kram kram Annika
Enna sa…
Ja, jag tycker som du. IKEA är hemskt egentligen! Idag skaffar man inte en ny duk för att fiffa upp köket, man köper ett helt nytt kök i ek o matchar bordet till det. Tack Cheapy, tack Ikea.

Usch ja, vad är alternativet? Ska man kanske flytta till Rebbetuaröd och börja valla getter och göra getost?:P

Populära inlägg