Populär

Här kommer det. PS! populärpsykologi & medicin nr 3 2006, "Tidningen för din personliga utveckling. Ja, jag var bara tvungen att prova.
Rubrikerna lockade bl a med "Hitta dina bästa sidor", "Kärleksbevisen som gör din relation ÄNNU bättre", "DIN MAN KAN SJÄLV! Släpp kontrollen och slappna av" "Är du fast i trotsåldern? Så kommer du loss!" (Den sista rubriken kändes lite relaterat till mig...). Tja vad hade jag väntat mig...Samma tjafs som finns i varenda veckotidning, dagstidning, dr Phil. Har man bara kommit i kontakt med något av ovanstående så är man fullärd i populärpsykologins domäner. Och det är grunt, jättegrunt. Och ibland dumt, jättedumt. "När sex gör ont..." en artikel om sk vestibulit står det under rubriken "Teorierna är många - men svaren få", det mest fåniga i hela tidningen, någon borde rodna "En del läkare sträcker sig så långt att de kan se direkt vilka patienter som lider av vestibulit. Det är de snygga, smala karriärkvinnorna." Vilken kvacksalvare har de fått att brista ut i denna fördomsfulla fånighet. Är det ett sätt att få oss fula jävlar att känna oss bättre "he he snygga är de men få till det..". Kunde de ha stått att "Det är de tjocka fula förtidspensionärerna"?

Undan och väck med populärpsykologin, den får bre ut sig alldeles för mycket.

Fram för lite populärhistoria! Ligger inte riktigt i takt med tiden, utan har precis läst Peter Englund, "Tystnadens historia och andra essäer". Kanske har han en del av "det är de snygga smala..." i sina sammanfattningar av fenomen, men så upplyftande, fjäderlätt. Lite själslig porr sådär. Att tjuren Ferdinand har funnits! Och hur det gick för honom..

Mat och dricka

I helgen

Morotskaka, kom över ett smaskigt recept för 7 år sedan som jag slaviskt håller fast vid.
Billigt rosévin som jag är barnsligt förtjust i. Förmodligen för att jag en gång för länge sedan befann mig i södra Frankrike och där drack det billigaste, billigaste, billigaste vita grumliga vin i plastdunk som smakade......Det billigaste billigaste rosévinet på dunk smakade 100 ggr bättre. De sitter i minnesbanken. Nostalgi.
Till det där snålevinet färsk sparris med smör, lufttorkad skinka, feta, grön bandspagetti. Gottis.

Kommentarer

Populära inlägg