Handikapp, vad kan vi göra av våra liv


Tre handikapprelaterade händelser i veckan.

Gripande och engagerande föreläsning av Jonas Helgesson som föddes med cp-skador. Tal och kropp hårt ansatta. Med envishet och vilja har han ett cp-bra liv. Kör bil, har barn och är gift. Jobbar som föreläsare m m.

 Pratade med vår granne Micke, som också har cp, på kvällen. Han berättade om syokonsulenten på högstadiet. Micke hade velat göra prao på annat ställe än det som förordades, Samhall. Då svarade syon: det är väl lika bra att du är på Samhall och lär känna dem, eftersom det ändå är där du kommer att hamna.

Veckans bästa förhandlare. DS-kille kommer in på kontoret och hittar in till mig. Lite frågor, han hade sett en annons i tidningen som han trodde var vår. Vi pratade.  Som avrunding räcker han fram en rulle till mig. Det här är till dig. Virar upp rullen av smörpapper. En vackert kalkerad blomma är motivet.

Tack, vad fin.

Ja, så var det det här med pengar säger han. 50 kronor kostar den.

Lämnar 50 kronor som han omsorgsfullt plockar ner i plånboken.

Ja, och jag tigger inte. Du vill väl veta vad pengarna ska gå till? Det går till min musikverksamhet.

Teckningen hänger på mitt kontor nu. Sedan ringde de från hemmet för att efterlysa honom.






Kommentarer

Populära inlägg